566

این غول‌های فولادی، تجسم عینی «هژمونی دریایی» ایالات متحده پس از جنگ دوم محسوب می‌شوند. اما امروز، در حالی که ناوگان اقیانوس‌پیمای آمریکا در اوج قدرت فناوری است، یک پرسش حیاتی وجود دارد...

به گزارش سرویس جهان مشرق، در طی هشت دهه گذشته، ناوهای هواپیمابر آمریکایی، نماد بی‌چون و چرای قدرت نظامی و اِعمال نیرو در سراسر جهان بوده‌اند. این غول‌های فولادی، تجسم عینی «هژمونی دریایی» ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم محسوب می‌شوند. اما امروز، در حالی که ناوگان اقیانوس‌پیمای آمریکا در اوج قدرت فناوری خود قرار دارد، یک پرسش حیاتی در میان استراتژیست‌های نظامی مطرح است: آیا دوران سلطه بلامنازع ناوهای هواپیمابر به سر آمده است؟

پایان دوران طلایی ناوهای هواپیمابر؛ چالش هژمونی ایالات متحده در برابر تاکتیک‌های نامتقارن/ آیا غرق شدن یک ناو هواپیمابر آمریکا، شکست استراتژیک واشنگتن را رقم خواهد زد؟ +عکس و فیلم

تحلیل‌های جدید نشان می‌دهد قدرت‌های رقیب آمریکا —از چین و روسیه گرفته تا ایران— دیگر به دنبال تقلید از این مدل پرهزینه نیستند. در عوض، آن‌ها سرمایه‌گذاری کلانی بر روی زرادخانه‌ای از سلاح‌های نسبتاً ارزان و پیشرفته انجام داده‌اند که یک هدف واحد را دنبال می‌کند: «جلوگیری از دسترسی» ناوهای آمریکایی و تبدیل این نمادهای قدرت به اهدافی آسیب‌پذیر در آستانه درگیری.

تحول در میدان نبرد: از رویارویی کلاسیک تا انکار نامتقارن

راهبرد سنتی آمریکا مبتنی بر «فرا افکنی قدرت»(Power Projection) با ناوهای هواپیمابر به عنوان مرکز ثقل بوده است. اما رقبای ایالات متحده، با درک عمیق از نقطه ضعف این غول‌ها، به طور کامل از این الگو عدول کرده‌اند. آن‌ها به جای رقابت در ساخت ناوهای گران‌قیمت، به توسعه تاکتیک‌هایی پرداخته‌اند که هزینه کارایی بسیار بالاتری دارد و دقیقاً بر آسیب‌پذیری‌های ناوها متمرکز است.

راهبردها و ابزارهای رقبا: یک تهدید سه‌گانه

۱-چین: معماری پیشرفته «انکار دسترسی»(A۲/AD)

ارتش آزادیبخش خلق چین، کلیدی‌ترین تهدید را علیه قدرت دریایی ایالات متحده در آب‌های غرب اقیانوس آرام ایجاد کرده است. قلب این راهبرد، موشک‌های بالستیک ضدکشتی مانند DF-۲۱D معروف به «قاتل ناوها» و DF-۲۶ با برد بلند است.

این موشک‌ها قادرند از فاصله هزاران کیلومتری، با کمک ماهواره‌ها و حسگرهای پهپادی، ناوهای متحرک را هدف قرار دهند. این توانایی، ناوهای آمریکایی را مجبور می‌کند عملیات خود را به خارج از محدوده مؤثر این موشک‌ها محدود کنند، که عملاً حضور آن‌ها در نزدیکی سواحل چین را بی‌اثر یا پرریسک می‌سازد.

این راهبرد، مستقیماً مطالبات ارضی پکن در دریای چین جنوبی را پشتیبانی می‌کند.

پایان دوران طلایی ناوهای هواپیمابر؛ چالش هژمونی ایالات متحده در برابر تاکتیک‌های نامتقارن/ آیا غرق شدن یک ناو هواپیمابر آمریکا، شکست استراتژیک واشنگتن را رقم خواهد زد؟ +عکس و فیلم

۲- روسیه: ترکیب بازدارندگی هسته‌ای با فناوری فراصوت

راهبرد روسیه بر محافظت از حریم سرزمینی و نقاط حیاتی مانند پایگاه‌های زیردریایی‌های هسته‌ای استوار است. مهم‌ترین بازی‌گردان در زرادخانه جدید روسیه، سلاح‌های فراصوت مانند موشک کروز «زیرکون» است.

این موشک‌ها با سرعتی بیش از ۸ ماخ و پرواز در مسیرهای غیرقابل پیش‌بینی، زمان واکنش سامانه‌های دفاع ضدموشکی ناوها را تا حد زیادی از بین می‌برند. روسیه این توانایی را با بازدارندگی هسته‌ای تاکتیکی ترکیب کرده تا هرگونه درگیری با ناوهای آمریکایی در نزدیکی سواحل خود را به سطح غیرقابل قبولی از تشدید برساند.

پایان دوران طلایی ناوهای هواپیمابر؛ چالش هژمونی ایالات متحده در برابر تاکتیک‌های نامتقارن/ آیا غرق شدن یک ناو هواپیمابر آمریکا، شکست استراتژیک واشنگتن را رقم خواهد زد؟ +عکس و فیلم

۳-ایران: دفاع لایه‌ای و اشباعی در آبراه‌های حیاتی

ایران، با محدودیت منابع، نمونه کلاسیک یک راهبرد دفاع نامتقارن مؤثر را در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز به نمایش گذاشته است.

راهبرد تهران نه بر یک سلاح معجزه‌آسا، که بر ترکیب خردکننده‌ای از سامانه‌های کم‌هزینه و پرتعداد استوار است: انبوهی از موشک‌های کروز ضد کشتی (مانند خانواده «قدر» و «نور»)، صدها قایق تندروی مسلح نیروی دریایی سپاه، مین‌های دریایی و پهپادها. هدف، اشباع و غلبه بر سامانه دفاع لایه‌ای یک ناوگروه است.

در فضای محدود جغرافیایی مانند تنگه هرمز، این تاکتیک می‌تواند یک ناو را با امواج پی در پی حملات مواجه کند و احتمال اصابت را به شدت افزایش دهد.

پایان دوران طلایی ناوهای هواپیمابر؛ چالش هژمونی ایالات متحده در برابر تاکتیک‌های نامتقارن/ آیا غرق شدن یک ناو هواپیمابر آمریکا، شکست استراتژیک واشنگتن را رقم خواهد زد؟ +عکس و فیلم

پایان دوران طلایی ناوهای هواپیمابر؛ چالش هژمونی ایالات متحده در برابر تاکتیک‌های نامتقارن/ آیا غرق شدن یک ناو هواپیمابر آمریکا، شکست استراتژیک واشنگتن را رقم خواهد زد؟ +عکس و فیلم

پایان دوران طلایی ناوهای هواپیمابر؛ چالش هژمونی ایالات متحده در برابر تاکتیک‌های نامتقارن/ آیا غرق شدن یک ناو هواپیمابر آمریکا، شکست استراتژیک واشنگتن را رقم خواهد زد؟ +عکس و فیلم

پایان دوران طلایی ناوهای هواپیمابر؛ چالش هژمونی ایالات متحده در برابر تاکتیک‌های نامتقارن/ آیا غرق شدن یک ناو هواپیمابر آمریکا، شکست استراتژیک واشنگتن را رقم خواهد زد؟ +عکس و فیلم

هزینه در مقابل هزینه: محاسبات جدید در میدان نبرد

این تحول راهبردی، یک معادله ساده اما ویرانگر را نمایان می‌سازد:

هزینه یک ناو هواپیمابر آمریکا به همراه هواپیماهایش: بیش از ۱۵ میلیارد دلار.

هسته راهبردی یک ناوگروه حمایت‌کننده: ده‌ها میلیارد دلار دیگر.

پایان دوران طلایی ناوهای هواپیمابر؛ چالش هژمونی ایالات متحده در برابر تاکتیک‌های نامتقارن/ آیا غرق شدن یک ناو هواپیمابر آمریکا، شکست استراتژیک واشنگتن را رقم خواهد زد؟ +عکس و فیلم

هزینه یک پرتابه فراصوت روسی «زیرکون» یا یک موشک بالستیک ضد کشتی چینی: کسری بسیار بسیار کوچک از این مقدار.

رقبا با سرمایه‌گذاری روی این سلاح‌ها، عملاً آمریکا را در یک دوراهی استراتژیک قرار داده‌اند: آیا ارزش دارد یک دارایی ملی با این ارزش و اهمیت نمادین را به خطر بیندازد؟ غرق شدن حتی یک ناو هواپیمابر، علاوه بر فاجعه انسانی، یک شکست استراتژیک و مالی بی‌سابقه خواهد بود.

نتیجه‌گیری: افول یک نماد؟

تهدیدات جدید به این معنا نیست که ناوهای هواپیمابر یک‌شبه منسوخ شده‌اند. آن‌ها کماکان قدرتمندترین ابزار «فرا-افکنی قدرت» در جهان هستند. اما پیامد واضح است: «حوزه امن» عملیاتی آن‌ها در برابر قدرت‌هایی که این سلاح‌ها را در اختیار دارند، به شدت کوچک‌تر شده است.

نبرد آینده در دریاها، احتمالاً نه با رویارویی غول‌های فولادی، که با مبارزه نامتقارن بین پرتابه‌های فراصوت و موشک‌های بالستیک از یک سو، و سامانه‌های دفاع الکترونیک و موشکی پیچیده از سوی دیگر تعریف خواهد شد. نماد هژمونی پساجنگ جهانی دوم، اکنون باید در محیطی بسیار خطرناک‌تر و چالش‌برانگیزتر به فعالیت خود ادامه دهد. دوران سلطه مطلق به پایان رسیده؛ دوران انکار و تردید آغاز شده است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 62
  • در انتظار بررسی: 0
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    74 42
    باید بیشترین تلفات رو از آمریکایی‌های متجاوز بعد از جنگ ویتنام بگیریم.یک بار برای همیشه ، یانکی‌های بی شرف باید تاوان و هزینه سنگین تجاوز به خاک ایران را با جان و مالشان پرداخت کنند.اولا حمله به ایران تنها مردم را متحد می کند ، ثانیا در صورت تجاوز تمام آمریکاییها در هر کجا هدف مشروع هستند. به خاک ما حمله بشه به سفارتخانه بعنوان خاک آمریکا حمله میشه، تمام چاههای نفت و نفت کش ها، تنگه هرمز، برای آخرین زمستان غرب... و صاف شدن تل‌آویو و حیفا... حتما باید از اورانیوم در موشکهامون استفاده کنیم تا هر جا رو زدیم دیگر برای متجاوزین قابل استفاده نباشه... حداقل یک ناو برای آیینه عبرت ، استفاده از ظرفیتهای محور مقاومت و .... کاری می کنیم تا سالها حتی فکر تجاوز به ایران بزرگ را هم نتوانند بکنند.
    • جمهور ملت IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
      0 1
      یک سوال فکر نمی کنید چرا امریکا آنها را دم توپ و موشکهای ایران گذاشته است ؟ یک فریب نیست ؟ شاید از پادگان نظامی و تنها نیابتی کثیف اش حمله می خواهد بکند ؟
  • حسین IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    36 15
    در صورت بروز درگیری ابتدا دیمونا رو بزنید ،اشتباه دفعه قبل رو تکرار نکنید ،جایی برای مماشات نیست ،این نبرد بر سر موجودیت کشور و نظام خواهد بود.
    • یزدان IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
      2 0
      بسم اللاه بزنید به امام حسین ما بخیل نیستیم
    • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
      7 0
      بفرما وسط میدون
  • Mohsen Azad IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    11 7
    Yes one by one
  • حسین IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    75 6
    تردید نکنید پیروزی از آن شجاعان هست،ترسو ها محکوم به شکست و فنا هستند.
  • کارشناس سیاسی IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    15 11
    حمله آمریکا به ایران ازسه محورصورت خواهد گرفت اول ازخلیج فارس دوم عراق وسوم آذربایجان باکو وقت کشی گانگسترهای آمریکایی به بهانه های واهی ازجمله حاشیه های اغتشاشات اخیرومذاکرات هسته بخاطر آماده سازی تجهیزات نظامی است آنها هنوزآرایش نظامی خودشان را درمنطقه عملیاتی به اتمام نرساندند. مقامات هوشیاروآماده باشند حمله آمریکا به زیرساخت ها وتاسیسات هسته ای صدرصدو بدون تردید صورت میگیرد تخلیه پایگاه عین اسد درعراق والعدید درقطروتجمیع ادوات نظامی درعربستان وجابجایی ناوهای جنگی و پروازهای مشکوک درخلیج فارس حکایت ازتحرکات جدی برای یک حمله کوتاه مقطعی دارد با توجه به تجربیات گذشته روش حمله آمریکا ابتدا محاصره دریایی سپس حمله غافلگیرانه بوده است. بدیهی است که این عملیات درهرزمان حد فاصل ساعت دو الی پنچ بامداد خواهد بود. لذا اگر ایران شب روزموشک تولید کنید بازم کم است این یک جنگ معمولی نیست ممکن است طولانی شود.
  • مهرزاد IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    10 21
    برنامه ریزی برای خروج از خلیج فارس بعد از یک شوآف مسخره دوهفته ای.
  • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    24 8
    طوفانی عظیم و هولناک در راه است
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    22 15
    آقا نیاز به غرق شدن ناو نیست کافیه 100 تا نیروی نظامی آمریکایی کشته بشن. کار ترامپ تمومه تمومه میره به قعر جنم و خلاصصصصصصصص
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    37 29
    غرق کردن ناو امریکا غیرممکن است
    • IR ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
      1 0
      امریکا خیالش راحته که ناوش رو غرق نمیکنیم چون محیط زیست نابود میشه اما به شدت نگران اتفاقاتی هست که از غرق شدن بدتره و اخیرا یمنی ها با دست خالی سر ترومن اوردن و ایران با دستر میتونه سرشون بیاره به خواست خدا...
  • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    28 19
    این ناوها به هیچ عنوان غرق شدنی نیست
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
      15 14
      موافقم حجم بسیار بزرگی از فولاد را نمیشه با چند موشک غرق کرد و لزومی هم نداره .همینکه خسارت ببینند و از دور خارج بشن و تعدادی یانکی هم بروند اونطرف شکست کامله .
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
      17 21
      آره . همون ها که یمن زد اینها از ترس آبروشون نشون ندادند. از زیر دریا که اژدر می‌ره توش سوراخ میکنه
    • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
      1 1
      اشتباه میکنی. غرق نشدنی نداریم.
  • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    13 17
    در صورت بروز جنگ غنیمت گرفتن یک ناو بهترین کار ممکن است.
    • IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
      2 0
      باید به فکر اسکله برای نگهداری ناو آمریکایی به غنیمت گرفته شده باشیم
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    22 9
    درود بر مشرق که حساب ناو هواپیمابر آمریکا را هم به این سرعت رسید. ریگه آمریکایی ها باید برن کشکشون رو بسابن.
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    45 12
    اینقدری که برا ناو آمریکا وقت میذارید برا کشور میذاشتید اونا اینجا نبودند
  • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    14 16
    یکی از اینا اکه بره قعر دریا، برای همیشه افسانه ی اینها تمام میشه
    • US ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
      15 9
      اگر برود!؟
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    11 8
    خدا قوت به نیروهای نظامی عزیز کشورم
  • جلیل IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    9 6
    سلام این آمریکاییهااین فکر رو کردن که موقعی که ما ناوهاشون رو بزنیم اینا هواپیماهای جنگیشون رو تو کشورهای همسایه بنشونن برای تموم نشدن سوختهاشون و سوخت گیری عزیزان ما باید هواسشون باشه رهگیری کنن که هواپیماهاشون هرجا نشست اون پایگاهو بزنن
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    9 8
    ما قدرت لازم برای غرق کردن و کشتن نظامیان آمریکا رو داریم ولی نمی تونیم و این کار رو نمیکنیم
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    16 7
    باید ناو لینکلن رو توقیف کنیم و به عنوان خسارات آشوب های دی ماه مصادره کنیم
    • RU ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
      1 1
      😂😂
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    12 7
    به یاری خداوند متعال و درود بیکران بر دلاور مردان ارتش و سپاه پاسداران عاشقانه منتظر نابودی ناوچه ها ناوگان دریایی هواپیما بر آمریکا هستیم
  • امیر IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    6 6
    نمیشه هلی برد کرد نیروی های کاماندو ارتش وسپاه ناوها رو تصرف کنند؟بدون دردو خونریزی؟ به خدا
    • حجت IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
      0 0
      خیلی فیلم خالیوودی نگاه نکن. فکر کردی رمبو واقعیه؟ ناو هواپیمابر نزدیک ۴ تا ۵ هزار نفر خدمه داره و یه شهره خودش. فکر کردی قایق موتوری دزدای سومالیه؟
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
      0 0
      فیلم هندی کمتر ببین
    • IR ۲۳:۵۸ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
      1 0
      هلی برن نه برد.نه پسرم،هلی کوپتر رو از ۲۰۰ کیلومتری میزنند چه برسه بخواد بیا بالا سر ناو
    • حسین IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
      0 0
      خیلی باحالی،دمت گرم.😆😆
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    7 4
    آمریکا به دنبال کنترل نفت ایران است
  • جلالی IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    7 0
    سلام، امریکا از همان ترفند مذاکرات صوری استفاده کرده وبعد ضربه را در حین غافل گیری میزند، مانند دور پنجم مذاکرات ،که اطلاعات سری را از اقای عراقچی دریافت نمودند و بعد تاسیسات هسته ای فوردو را مورد حمله قرار دادن ،بطوری که سران نظامی ایران کاملا غافل گیر شده بودند
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    4 4
    سلاح هسته ای سلاح هسته ای سلاح هسته ای باسد سلاح هسته ای داشته باشیم
  • محمدیار IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    7 4
    اسم سلاح روس ها چقدر جالبه با توجه به اینکه غربیا هم عاشق عقبند.این سه قدرت حالا باید باهم متحد بشن که روسها با موشک زیرکون بشون بزنه و ایرانم با موشک درکون بزنه و پرتشون کنه همون خلیج خوکا
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    8 2
    امریکا برتری تسلیحاتی زیادی بر ایران دارد منتهی بزرگترین ضعف انها در برابر ایران دوری سربازان و نظامیان جنایتکار آمریکایی از خاک آمریکاس، انها بر چندین ناو و پایگاه‌های اجاره ای متکی هستن، اولین اقدام ایران باید از کار انداختن ناوها و زدن پایگاهای امریکاس
  • خسیس IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    0 0
    حیف نیست این ناوا را غرق کنیم، هلی برن کنیم بگیریمشون، ما که زمین فوتبال نداریم، ورزشگاش کنیم
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    0 1
    آمریکایی‌ها فقط یک مأموریت بیشتر ندارند پس از اتمام مأموریت تاریخی از منطقه فرار می‌کنند و آن اعلان رسمی ابر قدرتی ایران به جهانیان است .ولا غیر به حول و قوه الهی
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    0 0
    کار فرعون را قدرت الهی پایان داد. فرعونهای این زمان هم مقهور قهر الهی هستند.
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    0 1
    مشرق یک متن هم میذاشتی میگفتی کماندوهای ما به راحتی این ناو و جنگنده‌های رویش و ناو گروه همراهش و می گیرن و ب ایران می آورند
  • navid IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    1 0
    باور کردنی نیست یه عده فکر میکنن میتونن رو ناویی که سه هزار خدمه داره میتونن نیرو پیاده کنن
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    0 0
    به یانکی ها اجازه ندید نزدیک دریای عمان بشن
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    0 0
    اونها اسب ترواشون رو وارد ایران کردند با پول اندکی ارتشی زیر زمینی از ی عده بیسواد فریب خورده درست کردند.الان توی ناو ابرام 5 6هزار تا از همین قماش آدم هست فقط کافیه ی گروه سایبری و ی سری افراد نظیر همون خانم رمال ایرانی که از اینستا خیلیا رو سرکیسه کرده بود رو مامور کنید .ی کم نبوغ و سرعت عمل و.. بعضی وقتا ی قدرت نرم ی پیچ یا ی روغن باعث از کار افتادن پیشران ناو میشه و دمشون رومیذارن رو کولشون و میرن
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۴/۱۱/۰۹
    0 0
    یعنی اگه ی نفتکش با ابرام تصادف کنه تو تنگه .یعنی امکانش هست.یا 2 3تا از 4 ملخ پیشران دچار سانحه شن و از کار بیافتن
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 0
    حواستون باشه افشای داشته ها و هر تدبیری که برای دفاع هست خلاصه هر چیزی رو نباید آشکارا در رسانه گفت
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 0
    ناوها فقط جنبه نمایشی دارد، تا فکرها را از حمله غافلگیرانه از نقاط دیگر به سوی خودش منحرف کند، هدف اصلی زدن محل استقرار مسپولین نظام با بمب های سنگرشکن یا کاری شبیه آدمربایی است که در ونزوئلا کردند.
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 0
    دوستان به نظر شما عیدی بازنشستگان چقدره
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 0
    هر چند زدنش راحته ولی مثل پرل هاربر مجدد حمله و اتمی میزند
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    1 0
    هدف امریکا و کشورهای خلیج از مذاکره ایران و امریکا گرفتن اطلاعات فوق سری و نظامی از هیات ایرانی و حمله به ایران است نباید سپاه بگذارد دوباره با نام مذاکره اطلاعات سری از کشور خارج شود
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    1 1
    فقط کافی هست رادار ناو ها زده شود تا جنگ شروع نشده خاتمه یابد ، مثل آرامکو
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 0
    دقیقا. زمانی که این ناوها ساخته شدن نه پهپاد وجود داشت و نه موشک‌های نقطه‌زن به این گستردگی در اختیار کشورها بود. شاید از ۲۰ تا موشک دو سه تاش احتمال داده میشد که به ناو بخوره و اونو رهگیری میکردن. الان هدف خوبی برای موشک‌ها هستن
  • محمد IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    1 0
    چرا تو جنگ ۱۲ روزه که فرصت پیش اومد ادامه ندادیم؟ مگر نه اینکه اسرائیل حمله کرد، میتونستیم خیلی بیشتر ادامه بدیم.
  • ساس IR ۰۲:۴۵ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 0
    اسکن نقطه به نقطه و گروگانگیری خانواده افسران مربوطه را به ماتریس سنجش ضریب عملیاتی این سامانه ها اضافه کنید. سالهاست که افراد این پایگاهها زیر اسکن ماهواره ای و زیر چتر منتخبین موساد تردد کرده اند
  • ali IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 0
    1. این ناوها دارای کلی سیستم دفاعی و رهگیریو ... هستند 2. ابعاد ناوها بسیار بزرگ است و عمدتا متحرک هستند 3. علاوه بر سیستم های ماهواره ای تشخیص زودهنگام، در کشورهای همسایه رادارهای دشمن مستقر هست مثل قطر عراق آذربایجان بحرین عربستان کویت ترکیه امارات.... 4. موشک های ما نه دقیق هستند و نه قدرت انفجار ان چنانی دارند حتی عمدتا قدرت نفوذ در بتن ندارند لذا احتمال هدف گرفته شدن، از کار افتادن و غرق شدن این ناوها بسیار بسیار پایین است
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 0
    نادر مهدوی ها آماده اند
  • حامد IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 0
    به نظر می رسه جنگ بین ایران و آمریکا بالاخره رخ خواهد داد.
  • حامد IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    4 0
    بعضی از افراد که از الفبای مسائل نظامی و فناوری های نظامی بی اطلاع هستند چقدر راحت اینجا نظر می دهند . یکی می گه ناو رو بزنید، اون یکی می گه دیمونا رو بزنید، دیگری می گه ناو ها غرق نمی شوند!! دوستان بی اطلاع لازم نیست نظر دهید. مسائل و معادلات نظامی بسیار بسیار پیچیده تر از ریاضی و فرمول های فیزیک و مهندسی است. ولی چیزی که روشن است که این است که مثل جنگ 12 روزه دشمن می تونه ضربات زیادی به ما بزنه. اما ما هم دست بسته نیستیم. ما مثل سوریه یا لیبی یا عراق و افغانستان یا حماس و حزب الله نیستیم. قدرت ما بسیار بالاتر از همه اینهاست. یمن توانست ده ها کشتی اسرائیل رو با موشک هدف قرار بده، توانست ناو های آمریکایی رو هدف قرار داده آسیب بزنه. حتی هواپیمای آمریکا سقوط کرد. در نهایت عقب نشینی کردند. ما هم می توانیم در این جنگ اگر رخ دهد که احتمالش بسیار بالاست ضربات سنگینی به اسرائیل، پایگاه های آمریکا و ناوهای آمریکا و حتی هواپیماهای اونا وارد کنیم. آمریکا مجبور به پذیرش آتش بس و عقب نشینی خواهد شد.
    • TR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
      2 0
      متاسفانه شما هم سواد سیاسی و نظامی نداری .. بعضی وقتها اونا حتی اجازه میدن که شهرها و مردم اونا رو به خاک و خون بکشی ( مثل برجهای دوقلو در آمریکا یا پرل هاربور ) ، اما بعد با یک دلیل محکم و محکمه پسند با 50 تا بمب اتمی همه جارو 20 متر گود برداری میکنن !!! صد در صد گارانتی .. ینی حتی اگه شده خودشون ناو هواپیمابر خودشونو از داخل منفجر و غرق میکنن و میگن شماها زدین ، اما دیگه بعدش تصمیم نهایی دست اوناست و تا 50 میلیون کشته نگیرن ، ول نمیکنن و نمیرن !!!
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۴/۱۱/۱۰
    0 2
    دوران ناو ها تمام شده دنیا با کشاندن ناوهای آمریکایی به دنیای واقعی توسط ترامپ آمریکا را مات کرد بگذارید ترامپسرمست حماقت باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس